Ми робимо
інформацію доступною
Оновлений сервіс формування звітності SMIDA XML Reports

Коментар Юрія Буци, Члена НКЦПФР, учасника Робочої групи з підготовки законопроекту щодо регульованих ринків та деривативів


30.11.2015 11:47

Розробляючи законопроект щодо регульованих ринків та деривативів, ми врахували європейські директиви щодо визначення переліків видів діяльності на регульованих ринках, а також прислухалися по можливості до думки учасників ринку.

Зокрема, одним із основних побажань була відсутність необхідності переліцензування для всіх учасників ринку. Тому в кінцевих положеннях проекту було зазначено перелік ліцензій, які вважаються автоматично переоформленими з дня прийняття цього закону. Це стосується тих видів діяльності, які існували раніше. Тільки нові види діяльності, які ми вводимо цим законом, потребують отримання ліцензій.

Ми намагалися цим законом не ускладнити життя учасникам ринку, а, навпаки, спростити. Наприклад, з наступного року, незалежно від нового закону, підвищуються вимоги до капіталу профучасників. У той же час ми розуміємо, що в регіонах працює багато невеликих компаній, що мають ліцензію на брокерську діяльність. Їх плюс в тому, що вони локальні і знаходяться близько до клієнта. Але, виходячи з їх обсягів діяльності, їм не обов'язково бути членами біржі і передавати клієнтські заявки на біржу безпосередньо. Вони можуть укласти договір з великою компанією, яка є членом біржі, і за певну комісію передавати їй заявки для виставлення на біржу. Для таких компаній ми ввели ще один вид ліцензії - на субброкерську діяльність. Він буде набагато лояльніше щодо вимог до капіталу. Такий вид діяльності існує в євродирективах спеціально для невеликих компаній. Таким чином, підвищуючи вимоги для брокерів, ми даємо можливість багатьом невеликим компаніям продовжити функціонування в рамках тієї діяльності, яка є для них характерною.

Ми також врахували побажання інших держорганів щодо їх ролі в появі нових регульованих ринків. Ми чітко прописали в законопроекті, що правила кожного з регульованих ринків затверджуються Комісією за погодженням з профільним органом влади, який забезпечує формування державної політики у відповідній сфері. Наприклад, якщо мова йде про товарні ринки, то стосовно агропродукції - це Мінагрополітики, щодо вугілля - Міненерго, інших товарів - Мінекономіки, для грошового ринку - це Нацбанк. Ми хочемо тільки добитися того, щоб підходи до функціонування всіх ринків були однакові.

Ми почули аргумент, що запропонована в законопроекті модель, при якій центральний контрагент є окремою юридичною особою, і ця діяльність не може суміщатися з біржовою діяльністю, не відповідає практиці на деяких ринках, що розвиваються. Але, не варто забувати, що вибираючи модель функціонування інфраструктури, ми зобов'язані орієнтуватися на практику ЄС. Усі країни ЄС визначають діяльність центрального контрагента як набагато більш ризиковий вид діяльності, ніж оператора ринку, тому там існують окремі підходи до нагляду, інші вимоги до капіталу та пруденційних нормативів. У Регламенті EMIR (про позабіржові похідні інструменти, центральних контрагентів і торгові репозиторії) це чітко прописано. При цьому Регламент - це акт Євросоюзу, який не може бути змінений на національному рівні. Зараз же в Україні біржі де-факто виконують функції центрального контрагента, користуючись недосконалістю існуючого законодавчого поля.

Оскільки у нас в країні поки відсутній діючий центральний контрагент в трактовці EMIR, ми розуміємо, що до набуття чинності цих норм закону потрібний перехідний період. Інфраструктура ринку не повинна перестати функціонувати. Але при цьому ми розуміємо, що в певному часовому горизонті ми все одно прийдемо до тієї моделі, яка працює в Євросоюзі. Фактично мова йде лише про перехідний період. Учасники ринку згодні з тим, що ми прийдемо до ситуації, коли наша інфраструктура повинна буде відповідати тій, що працює в Європі. Але є ризик, що ринок може не створити в заданий термін центрального контрагента. Тому поки перехідний період не прописаний в законі. Цю норму ми доопрацюємо з урахуванням побажань ринку і запропонуємо народним депутатам включити її в законопроект до другого читання.

Тривалість цього перехідного періоду поки складно визначити, це залежить від багатьох факторів. Так, без допомоги ми навряд чи зможемо побудувати таку інфраструктуру. Нам необхідний буде провайдер технологій, який з цим вже працює. Думаю, цей процес може зайняти до двох років.

Джерело: веб-сайт НКЦПФР

Важлива інформація

На сайті знаходиться програмне забезпечення для формування інформації відповідно до вимог Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів.